Buitenleven
Nina Polak
Buitenleven – Nina Polak
Hoofdpersonen in dit boek zijn de twee geliefden, Rifka, een gerenommeerd schrijfster, en Esse, een fotograaf. Rifka lijdt echter onder een writer’s block. De vrouwen besluiten het Amsterdamse stadsleven te verruilen voor een stulpje in het dorp Onderweer. Ze hopen dat Rifka daar weer tot schrijven komt, ver van de bewoonde wereld, slechts omringd door bossen, akkers, fluitende vogels en stilte. Althans, dat denken ze.
Na enkele weken ontdekken ze dat hun huis aan het Pieterpad ligt. Dat blijkt een ongewenste inbreuk op hun rust en privacy. Ze komen er ook achter dat de ijdele tv-psychiater Eva Alta in de buurt woont, met een groepje psychisch ontregelde volgelingen. Eva Alta ‒ zij houdt ook van vrouwen ‒ is een intrigante en ziet in de twee geliefden een nieuw opwindend speelterrein. Ze is met name geïnteresseerd in Esse.
De twee jonge vrouwen zijn gevoelig voor haar avances, gevangen als ze zijn in zowel hun eigen persoonlijke onzekerheden en frustraties, als in hun gezamenlijk groeiproces. Esse heeft depressieve periodes, Rifka een zwak voor alcohol. De joodse achtergrond van Rifka komt zijdelings, maar in dwingende passages, ter sprake.
Rond de drie hoofdpersonen bewegen de volgelingen van Eva Alta die haar karakter enigszins accentueren. Voor hen is zij behalve een professionele hulpverlener ook een forse persoonlijkheid, bemoeizuchtig op een positieve, daadkrachtige manier. Iemand die veiligheid biedt en ervoor lijkt te zorgen dat het ‘wel goed komt’.
Ook wonen een paar jonge boeren dichtbij die zorgdragen voor het landgoed en de paarden van Eva Alta. De vrouwen in de woongemeenschap krijgen te maken met hun bedreigingen.
Bij het wisselen van de seizoenen verdwijnt het romantische plattelandsgevoel en komt de relatie tussen de twee jonge vrouwen onder druk te staan. Esse fotografeert de prachtige paardenkoppen, de veranderende natuur, maar begint zich ook te ergeren aan haar vriendins nukkigheid – zij zoekt nog steeds naar inspiratie voor een volgend boek – haar drankzucht en heftige jaloezie.
Rifka bekruipt een onstuitbaar verlangen naar wijn drinken op drukke terrasjes met vrienden in de stad. Ze worstelt met haar seksualiteit, en dit wordt uitgedrukt in korte, eenvormige herhaalde zinnen. In het nabij gelegen dorp ontmoet ze tot haar verrassing een oude schoolvriend en komt in contact met een van de jonge boeren.
De beide vrouwen worstelen zich op het platteland door een relatiecrisis heen, dat maak je als lezer intensief mee.
Nina Polak (1986) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en aan de New School University in New York. Ze debuteerde in 2014 met We zullen niet te pletter slaan (Prometheus). Gebrek is een groot woord (Prometheus 2018) is Nina Polaks tweede roman. Nina Polak is redacteur bij de Correspondent en schrijft voor de Groene Amsterdammer.
